Threnoi, Grieks voor treur- of klaagzangen.

‘Tot de meest aangrijpende teksten uit het Oude Testament behoren ongetwijfeld de Klaagzangen of Lamentaties, een reeks van vijf klaagliederen om de val van Jeruzalem in het jaar 587 voor Christus. In het christendom werden de Lamentaties al snel geassocieerd met het lijden en de dood van Christus, zodat ze in de liturgische diensten een vaste plaats kregen in de Goede Week, de week voor Pasen. Zij werden eenstemmig gezongen tijdens de metten of ochtendliturgie op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en paaszaterdag. Vanaf de 15e eeuw werden de lamentaties ook meerstemmig getoonzet.’ (Ignace Bossuyt)

De Passietijd is in de christelijk traditie een tijd van verstilling en bezinning. Het lijdensverhaal van Christus brengt de existentiële ervaring van het lijden in een uiterst menselijk perspectief, en spreekt ons recht in het hart aan.

Voor het concertprogramma van Threnoi maakte artistiek leider en dirigent Kevin Hendrickx een eclectische keuze van lamentaties voor de passietijd uit zowel de barok en de klassieke periode tot hedendaags werk van de componisten Antonio Lotti (1667 – 1740), Richard Burchard (°1960) Anton Bruckner (1824-1896), Ola Gjeilo (°1978), Alberto Ginastera (1916 – 1983), Francis Poulenc (1899 – 1963), Sarah Macdonald (°1968), Alonso Lobo de Borja (1555 – 1617) en Morton Lauridsen (°1943).
Sanderijn Demuynck begeleidt op piano.

Het Roeselaars Kamerkoor is een vaste waarde binnen het Vlaamse hedendaags koorleven, bekroond met de titel Cultureel Ambassadeur Roeselare 2016-2018. Het koor bestaat uit getalenteerde zangers van Roeselare en omgeving en brengt een gevarieerd repertoire van Renaissance tot hedendaagse muziek.
Het Roeselaars Kamerkoor wist al heel wat mooie projecten te realiseren voor een heel enthousiast publiek en dan denken we in de eerste plaats aan pareltjes uit de koormuziek in de intussen bekende en beklijvende passieconcerten.
In de voorbije kerstperiode brachten zij samen met Vagantes Morborum en Ensemble A zowel in De Spil in Roeselare als in het concertgebouw Brugge een bijzonder gesmaakte uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach. Zij werken regelmatig samen met gerenomeerde solisten als Emma Posman, Pieter De Praetere, Leander Van Gijsegem  en Huub Claessens.

Kevin Hendrickx studeerde in 2008 af voor piano aan de muziekacademie. Hierna vatte hij de studies koordirectie aan bij onder meer Geert Hendrix en studeerde muziektheorie en cello aan dezelfde academie. In 2017 rondde hij vervolgens zijn opleiding orkestdirectie af bij Bart Piqueur.
De voorbije jaren werkte Kevin samen met o.a. het Budapest Symphony Orchestra MAV, de London Classical Soloists, Youth Orchestra Sint-Petersburg, het Moravisch Filharmonisch Orkest, het Orchestra da camera Fiorentina, het orkest van de Bulgaarse Staatsopera Stara Zagora, Nemø ensemble, SPECTRA ensemble, Orkest en ensembles van het Koninklijk Conservatorium Gent, Artis Dulcedo Brugs symfonisch orkest, Gents Universitair Symfonisch Orkest en vele andere.
Als koordirigent is Kevin verbonden aan het Leuvens Universitair Koor en volgde hij Bart Naessens op bij het Roeselaars kamerkoor. Hiernaast werkte hij samen met het Gents Universitair Koor, Choeur Universitaire de Liège, Chorale de la CIUP, Helicon kamerkoor en vele anderen. In september 2022 is hij aan het werk te zien met het befaamde Kammerchor Stuttgart.

Sanderijn Demuynck (°1999) is een bijzonder veelzijdig muzikant. Geïntrigeerd door de sublieme ervaring van schoonheid in muziek en wat die in een mens teweeg kan brengen, legt ze zich toe op het pianospel, klavecimbelspel, basso continuo, zang en sinds kort ook koordirectie. Met steeds het ideaalbeeld van een verfijnde, poëtische uitvoering voor ogen, ontplooit ze zich tot een tegelijk zeer breed en grondig geschoold muzikant. Sanderijn heeft een bijzondere liefde voor de oude muziek. Het hand in hand samengaan van de ratio en het gevoel, wat zo typerend is voor de barokperiode, is iets waar ze bijzonder goed mee overweg kan. Deze ervaring met een lange periode muziekgeschiedenis ten tijde van het klavecimbel, helpt mee zorgen voor een gegronde en bewuste uitvoeringspraktijk bij latere muziek aan de piano.

De opbrengst van het passieconcert gaat naar De Kerit vzw, een enthousiaste ploeg vrijwilligers die zich inzet voor kansarmen. Mensen zonder inkomen, mensen met financiële zorgen, psychiatrische patiënten, ex-gedetineerden, slachtoffers van familiaal geweld, vluchtelingen met of zonder papieren … mensen die door de mazen van het net vallen en nergens terecht kunnen, komen bij De Kerit aankloppen. Er wordt geluisterd, administratieve hulp geboden, huisvesting, meubelen, kledij, er wordt gezocht naar structurele oplossingen via samenwerking met professionele diensten.