Marc De Kesel bespreekt één van de eerste ‘abstracte’ schilderijen uit de moderniteit, ‘Der Mönch am Meer’ van Caspar David Friedrich. Die analyse vormt het uitgangspunt van een kritische reflectie over onze moderne, nog steeds groeiende interesse in mystiek en spiritualiteit.
Marc De Kesel (PhD in de wijsbegeerte) is wetenschappelijk medewerker bij het TBI alsook bijzonder hoogleraar ‘Theologie, mystiek en moderniteit’ aan de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen (FFTR). Naast pubicaties over mystiek, schrijft hij ook over continentale filosofie, Shoah-receptie, kunst- en cultuurkritiek en lacaniaanse theorie.
Recent verscheen van hem: Zelfloos. De mystieke afgrond van het moderne Ik (Utrecht: Kok, 2017), Het Münchhausenparadigma. Waarom Freud & Lacan ertoe doen (Nijmegen: Vantilt, 2019) en Ik, God & Mezelf. Mystiek als deconstructie (Amsterdam: Sjibbolet, 2021).