Hemellichamen is een dansritueel dat in dialoog gaat met de katholieke liturgie en de orgelmuziek van Olivier Messiaen. Het verbeeldt de stilte tussen de verzen waar het lichaam spreekt. Het ritualiseert het rouwproces terwijl het lichaam de geliefde aarde loslaat en het onbekende binnentreedt.

Hemelvaart wordt vaak verbeeld als een glorieuze opgang, een heugelijk thuiskomen. Zielsgelukkig leven in eeuwigheid, wat betekent dat voor een menselijk lichaam dat geboren is uit de materialiteit van de aarde en de vergankelijkheid van de tijd? Welke metamorfoses heeft de hemelvaart in petto voor een lichaam in een staat van flux tussen hemel en aarde. Hoe pijnlijk kan verheerlijking zijn wanneer hemels thuiskomen ook een proces van verlies en rouw inhoudt?

De dans geeft stem aan het lichaam dat vaak over het hoofd wordt gezien. In dans staat de metamorfose centraal, een constante interactie tussen vormen en verschuivingen van betekenissen. Het dansend lichaam vertelt een eigen verhaal, een verhaal doordrongen van aarde en bloed, een mythe die de taal overstijgt en soms met verstomming slaat. Waardevol zijn deze stiltes voor zij die luisteren naar het hartritme van de natuur, de klaagzang van de aarde, het liefdeslied dat de schepping zingt voor de hemelingen.

Sander Vloebergs
Choreograaf – artistiek leider

Sander Vloebergs behaalde een doctoraat in de theologie (KULeuven) en de literatuur (UAntwerpen). Hij is choreograaf en beeldend kunstenaar en oprichter van het Artistic Theology Lab. Hij is curator van de tentoonstelling “Geliefde Lichamen”. Momenteel doceert Sander middeleeuwse kunstgeschiedenis als gastdocent aan de LUCA School of Arts (KULeuven). Hij is postdoctoraal onderzoeker aan de faculteit theologie van de KU Leuven (gefinancierd door FWO) en werkt aan een project over hedendaagse liturgische dans.

 

L’Ascension is de titel van een werk van Olivier Messiaen, oorspronkelijk geschreven voor orkest in 1932 en 1933. In 1934 publiceerde hij een versie van het werk voor orgel.

Het zijn vier meditaties op Bijbelteksten en is geen stapsgewijze illustratie van de Hemelvaart of van bestaande theologische aannames hierover.
De muziek vloeide voort uit Messiaens persoonlijke meditatie over dit aspect van het geloofsmysterie van de Hemelvaart.